sobota, 19 grudnia 2020

19 XII, nie poznam wszystkiego

... Na to rzekł Zachariasz do Anioła: «Po czym to poznam? Bo sam jestem już stary i moja żona jest w podeszłym wieku». Odpowiedział mu Anioł: «Ja jestem Gabriel, stojący przed Bogiem. I zostałem posłany, aby mówić z tobą i oznajmić ci tę radosną nowinę. A oto będziesz niemy i nie będziesz mógł mówić aż do dnia, w którym się to stanie, bo nie uwierzyłeś moim słowom, które się spełnią w swoim czasie»... (Łk 1, 5-25)

"Po czym to poznam?" - widzę Zachariasza, który chce wiedzieć, chce panować nad tajemnicą. Ileż też we mnie takiej chęci kontrolowania Boga i człowieka... Chcę wiedzieć "jak", "dlaczego", "kiedy"... Chcę reżyserować rzeczywistość. A jednak nie moja to działka! Nie jestem jak Bóg. 

Dziś wpadła mi w ręce mała książeczka z myślami Janusza Korczaka, może tylko dla tej jednej myśli:

"Opanowane tajemnice kreślimy jako obiektywne formuły matematyczne, inne, wobec których stoimy bezradnie, płoszą nas i gniewają. Pożar, powódź, grad są katastrofą, ale tylko w ocenie szkód, które przynoszą; więc organizujemy straż ogniową, budujemy tamy, asekurujemy, bronimy. Do wiosen i jesieni przystosowaliśmy się. Z człowiekiem walczymy bezskutecznie, bo nie znając go nie umiemy zharmonizować z nim życia". (J. Korczak)

Dla mnie to jest ważne dopowiedzenie do moich refleksji osobistych, gdy chodzi o relację z Bogiem i z człowiekiem.

6 komentarzy:

  1. Urzeka mnie to, że Zachariasz, podobnie jak Sara, mimo swoich wątpliwości dostał wymarzonego syna... Człowiek mógłby się obrazić i poszukać kogoś bardziej godnego daru, Bóg daje słabym :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. św. Franciszek zachęcał swoich braci: "Patrzcie, bracia, na pokorę Boga".

      Usuń
  2. "Z człowiekiem walczymy bezskutecznie, bo nie znając go nie umiemy zharmonizować z nim życia". (J. Korczak)

    Być może walcząc z drugim człowiekiem tak naprawdę walczymy ze sobą, bo siebie nie znamy, bo mie umiemy ze sobą dojść do ładu...?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, myślę, Tomku, że nie znamy siebie i nie umiemy ze sobą często dojść do ładu... I walczymy.

      Usuń
  3. "Ku przymierzu wewnątrz siebie i z Bogiem"
    homilia - Amedeo Cencini FdCC (III w kolejności)
    https://www.cfd.sds.pl/index.php?d=more,1873,131

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, zajrzę, choć może już nie dziś :).

      Usuń