wtorek, 15 kwietnia 2014

15 IV, chwałą otoczony

Jezus w czasie wieczerzy z uczniami swymi doznał głębokiego wzruszenia i tak oświadczył: «Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Jeden z was Mnie zdradzi». Spoglądali uczniowie jeden na drugiego niepewni, o kim mówi.[...] 
Po jego (Judasza) wyjściu rzekł Jezus: «Syn Człowieczy został teraz otoczony chwałą, a w Nim Bóg został chwałą otoczony. Jeżeli Bóg został w Nim otoczony chwałą, to i Bóg Go otoczy chwałą w sobie samym, i to zaraz Go chwałą otoczy... ». J 13,21-33.36-38

Dwie sprawy mnie poruszyły:
1) "jeden z was" - uczniowie spoglądali po sobie. Widziałam kiedyś film, w którym ta scena była świetnie ukazana, bo reżyser ukazał jak w głowach apostołów przewija się ich osobista relacja do Jezusa i jak oni widzą swoją słabość i możliwość własnej zdrady. Tak, ten jeden z nas, to mogę być ja... Dlatego proszę Go o miłosierdzie, by zachował mnie od złego.
2) "chwałą otoczony Syn Człowieczy" - co to jest ta "chwała"? Sięgnęłam do słowników i komentarzy. Dzielę się.
Znany biblijny słownik X. Leon-Dufour’a tak określa termin „chwała”: „W Biblii hebrajskiej słowo chwała (hebr. kabôd) zawiera w sobie ideę ciężaru, wagi… oznacza nie tyle może czyjąś dobrą reputację, ale raczej rzeczywistą wartość, odpowiadającą jego powadze”.
Oddawanie chwały Bogu oznacza uznanie Jego znaczenia, i ważności, i nieograniczonych możliwości.
Chwała Boża jest to więc atrybut Boga. Jest związana z charakterem Boga, z Jego obecnością, świętością, a to zupełnie nie zależy od nas. Jest to coś co przynależy do Boga, coś co „porusza się” razem z Nim. Gdzie jest Bóg tam jest Jego chwała. Bierzemy od Niego – włączamy się w nią i oddajemy Mu tę chwałę tak jak aniołowie, którzy nieustannie chwalą Boga. Uwielbienie to nasze zaangażowanie się w chwalę Boga. Boża chwała mówi nam o tym, że w tym względzie niewiele zależy od nas. Kiedy włączamy się w chwałę Boga to możemy dojść do doświadczenia Bożej obecności.

Otoczenie chwałą Jezusa w momencie rozpoczęcia Jego męki oznacza więc coś bardzo ważnego - tu działa Boża miłość i Jezus jest świadom co się dzieje.
Z tej perspektywy Nieba, perspektywy Ojca chcę iść wraz Jezusem w Jego Paschę i moją.

Fot. W drodze do Wieczernika - pielgrzymka 2013.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz