niedziela, 26 września 2021

26 IX, w sobie szukaj

...Jeśli zatem twoja ręka jest dla ciebie powodem grzechu, odetnij ją; lepiej jest dla ciebie ułomnym wejść do życia wiecznego, niż z dwiema rękami pójść do piekła w ogień nieugaszony. I jeśli twoja noga jest dla ciebie powodem grzechu, odetnij ją; lepiej jest dla ciebie chromym wejść do życia, niż z dwiema nogami być wrzuconym do piekła. Jeśli twoje oko jest dla ciebie powodem grzechu, wyłup je; lepiej jest dla ciebie jednookim wejść do królestwa Bożego... (Mk 9, 38-43. 45. 47-48)

Tym razem w tej perykopie zauważyłam coś, czego chyba nie dostrzegałam. Dotychczas czytałam ją jako radykalnie odcięcie się od grzechu. I tak to widzę dalej. Ale zatrzymało mnie dziś to, że Jezus całą odpowiedzialność za grzech oddaje grzesznikowi. Czasem łatwiej powiedzieć i usprawiedliwić się, że taka sytuacja, że taka przeszłość, że inni ludzie, że to czy tamto - wszystko na zewnątrz mnie. A dziś odczytuje jasno, że we mnie jest droga do grzechu. I ja go popełniam i biorę odpowiedzialność, czy idę ku życiu, czy ku śmierci.

8 komentarzy:

  1. Czy nie jest tak, że odpowiedzialność za grzech to wiara dorosłych, natomiast wiarę infantylną cechuje uciekanie od winy na różne sposoby? Przy czym, nie zapominajmy, ontologicznie winni jesteśmy wszyscy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpowiedzialność to wiara dorosłych napisałem w skrócie, zakładając, że wierzymy w Boże zmiłowanie, bo inaczej tę odpowiedzialność wziąć bardzo trudno albo wręcz się nie da. Bóg musi pomóc, człowiek jest za mały...

      Usuń
    2. ...bo tak rozumiana odpowiedzialność zakłada wejście na drogę nawrócenia i permanentnej pokuty.

      Usuń
    3. Doświadczając miłosierdzia, w pewnym sensie zaciągamy dług wdzięczności i dlatego pokuta, zadośćuczynienie

      Usuń
  2. Gdzieś przeczytałem, że kategoria winy, w tym ujęciu jest krokiem milowym w rozwoju ludzkości. Bo kiedy budzimy się z iluzji niewinności, to co wtedy...

    OdpowiedzUsuń
  3. "Być grzesznikiem, to nasze nieszczęście, ale być tego świadomym – to nasza nadzieja." - Fulton John Sheen

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Tomku za komentarze. Zwłaszcza ten trzeci niesie dużą pociechę.

      Usuń
  4. Polecam też wczorajszą, inspirującą homilię ... https://www.youtube.com/watch?v=O4cEsy2I2D8&list=RDCMUCgTixnt6g8GrSnqbr69mqSA&start_radio=1

    OdpowiedzUsuń