sobota, 25 listopada 2017

3. UBÓSTWO: słowo z serii "25"

Przewijają się różne słowa tak mniej więcej co dwa tygodnie. To taki mój pewien zamysł, ufam, że z Ducha. Rzecz istotna się dzieje poza netem, ale dla pamięci sobie strzępy notuję.

Dużo w ostatnim czasie w liturgii słyszeliśmy o pieniądzach: były miny, talenty, dłużnicy, urzędnicy... W realu zaś dużo było spotkań z ubogimi. Wiedziałam, że Bóg chce mi coś tym wszystkim powiedzieć, coś pokazać.
No i mam trzy odkrycia:
1. Ubóstwo wyraża całkowity dar z siebie, jaki składają sobie nawzajem trzy Osoby Boskie, gdyż jest "przestrzenią" pomiędzy osobami, przygotowaniem miejsca i oczekiwaniem na nowy dar! Źródło w Trójcy Świętej.
2. Przyjmowanie-dawanie. Kiedy coś dostaję, zatrzymanie sprawia, że dar staje się bezużytecznym.
3. Posłuszeństwo jest najwyższą formą ubóstwa (to w konkrecie ślubów zakonnych).

Dziś moje dwie siostry składają śluby wieczyste. Trzeba powiedzieć, że przyjmują i dają dar całkowity. A w kontekście ubóstwa zacytuję tu jeszcze naszego Ojca Założyciela, z książki "Z powodu Jezusa":
"Powołał cię Bóg, żeby tę przestrzeń ubóstwa najbardziej bolesnego - brak wiary - uzupełniać łamaniem wiedzy, Bożej wiedzy, którą się łamie jak chleb, łamaniem nadziei-zawierzenia, które się łamie jak chleb, łamaniem miłości, którą możesz się dzielić, bo ją bierzesz pełnymi garściami z Daru, jakim jest sam Bóg". (Bp Wacław Świerzawski)

3 komentarze:

  1. „Przyjaźń powstaje wtedy, gdy przez dialog dokona się wymiana tego, co jest głęboko w sercu każdej osoby."
    (Franciszek Blachnicki)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję. Piękny cytat i prawdziwy. Czyli przyjaźń też "wybiera" ubogich. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja dziękuję za cytat z Ojca :)
    Niesamowicie wyraża zwłaszcza Wasze-choć nie tylko-powołanie...

    OdpowiedzUsuń